CIRI-CIRI USAHAWAN BERJAYA

Usahawan adalah orang yang mampu melihat dan menilai peluang-peluang perniagaan, menggabungkan sumber-sumber serta mengambil tindakan bersesuaian demi memastikan kejayaan tercapai. Oleh itu, usahawan merupakan penggerak dan pemangkin ekonomi negara. Di sini akan membincangkan mengenai ciri-ciri yang berkaitan dengan usahawan yang berjaya. Usahawan adalah individu yang  paling dinamik dan lebih bersedia untuk berhadapan dengan ketidaktentuan dalam usaha mereka untuk mengejar kejayaan. Ciri-ciri keusahawanan yang dimiliki akan menjurus mereka untuk menjadi lebih yakin serta lebih bersedia untuk merebut peluang serta berhadapan dengan cabaran.

Usahawan boleh ditakrifkan sebagai seorang yang menguasahakan sesuatu perniagaan sehingga berjaya dengan motif memperoleh keuntungan di samping mengamalkan amalan-amalan yang strategik untuk terus berjaya. Tedapat pelbagai definisi usahawan dan keusahawanan. Antaranya ialah Kao (1995) percaya bahawa keusahawanan adalah satu proses penciptaan kekayaan dan usahawan-usahawan tersebut merupakan individu-individu yang terlibat dalam proses tersebut. Beliau mendefinisikan  keusahawanan sebagai satu proses mencipta sesuatu yang baru iaitu kreatif dan berbeza iaitu inovatif bagi tujuan mencipta kekayaan dan menambah nilai kepada masyarakat dan usahawan. Usahawan juga dikatakan mempunyai ciri-ciri dan profil diri yang unik, hebat serta mempunyai kompetensi keusahawanan iaitu kemampuan dan kemahiran diri untuk melaksanakan fungsi fungsi keusahawanan dengan berkesan.

      Antara ciri-ciri yang perlu ada untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya ialah perlu mempunyai rangkaian yang banyak dengan usahawan yang lain, perlu berani mengambil risiko, perlu menjadi seorang pemerhatian yang teliti dengan pesekitaran dan perlu berwawasan. Selain itu, seorang usahawan yang berjaya juga perlu mengetahui bahawa kegagalan adalah satu pilihan dalam perniagaan. Malah untuk menjadi usahawan yang berjaya perlu keterbukaan budaya, berorientasikan hasil dan kumpulan. Akhir sekali, usahawan perlu bersikap proaktif untuk berjaya dalam perniagaan dan harus tajam dalam peglihatan.

v  RANGKAIAN

Rangkaian merupakan satu peluang besar dalam menjadikan seseorang usahawan itu berjaya dalam perniagaannya. Hasil daripada strategi rangkaian yang lepas menjadikan sumber untuk strategi yang mendatang. Sekiranya seseorang usahawan mempunyai rangkaian yang baik maka, ini akan memberi faedah yang besar dalam perniagaannya.  Antara kelebihannya adalah dari sudut kemudahan mencapai reputasi yang baik boleh menjadi idola kepada usahawan yang lain. Di samping itu, tidak mudah untuk seseorang usahawan meraih kejayaan tanpa bantuan daripada pihak lain. Seorang usahawan yang berjaya perlu bijak dalam memilih individu yang bukan sahaja dapat membantu perniagaan mereka pada masa ini, malah berpotensi untuk membantu mereka pada masa yang akan datang.

·         Tan Sri Dato’ Dr. Tony Fernandes

Sebagai contoh usahawan yang mempunyai ciri rangkaian dalam perniagaan yang diusahakan olehnya ialah Tan Sri Dato’ Dr. Tony Fernandes yang juga dikenali sebagai Tony Fernandes. Beliau merupakan pengasas Tune Air Sdn. Bhd  yang memperkenalkan penerbangan tambang murah yang disegani di Malaysia iaitu Air Asia dengan slogan “Now everyone can fly”. Dalam meraih kejayaan, beliau tidak berseorangan kerana beliau telah dibantu oleh rakan baik beliau iaitu Datuk Kamarudin Meranum. Tony Fernandes menyatakan hasrat beliau untuk menjadi seorang usahawan dan menubuhkan syarikat penerbangan kepada rakan baiknya itu selepas tertarik dengan iklan sebuah syarikat penerbangan tambang murah, Easyjet.

Oleh hal yang demikian, kedua-dua sahabat baik tersebut mengambil keputusan untuk mengeluarkan simpanan masing-masing dan berjaya mengumpulkan sebanyak RM1 juta untuk dijadikan sebagai modal.

Tambahan pula, beliau turut meminta bantuan daripada Datuk Pahamin Abdul Rajab untuk mendapatkan lesen penerbangan. Beliau pula telah membawa Tony Fernandes berjumpa dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang merupakan Perdana Menteri pada ketika itu. Hasil perjumpaan tersebut, lesen penerbangan berjaya diperoleh. Mengakui jasa Datuk Pahamin begitu besar dalam merealisasikan impiannya menjadi kenyataan, beliau telah mempelawa Datuk Pahamin untuk menjadi rakan kongsi beliau. Kerjasama yang ditunjukkan oleh Tony Fernandes dan rakan-rakan kongsinya itu, mereka berjaya mengambil alih syarikat penerbangan AirAsia Sdn. Bhd yang mana syarikat tersebut diterapkan menjadi syarikat penerbangan tambang murah yang kini popular di Malaysia. Seterusnya, Tony Fernandes juga menggunakan peluang rangkaian untuk melebarkan lagi legasi perniagaannya dengan membentuk kerjasama di Thailand dan Indonesia di mana AirAsia memegang 49% syer dalam kedua-dua syarikat penerbangan di negara tersebut. Ini telah membuka peluang yang besar kepada AirAsia dalam meluaskan perniagaannya di rantau Asia malah hingga ke peringkat global. Oleh itu, jelaslah  bahawa kejayaan seseorang usahawan itu tidak mungkin dapat di perolehi tanpa bantuan daripada pihak lain. Melalui kerjasama kedua-dua pihak, sudah tentu masalah dapat dikongsi dan diselesaikan secara bersama. Dalam situasi Tony Fernandes, kejayaan yang dikecapi oleh beliau sekarang adalah hasil titik peluh beliau bersama rakan baiknya itu serta dari pihak-pihak berkepentingan yang lain. Tanpa rangkaian dan hubungan yang terjalin, beliau mungkin tidak dapat berdiri megah sebaris dengan usahawan yang berjaya pada era kini.

v  PENGAMBIL RISIKO

Usahawan merupakan seseorang individu biasa, namun yang membezakan usahawan adalah sikap dalaman mereka sendiri. Mereka adalah jenis individu yang sanggup mengambil risiko dalam apa juga keadaan demi sebuah kejayaan dalam hidupnya. Oleh itu, seorang usahawan seharusnya mempunyai ciri pengambil risiko yang baik demi kejayaan dalam hidup. Sikap keberanian dalam mengambil risiko perlu diserapkan dengan pengetahuan dan kefahaman mengenai cara menilai dan menangani risiko terbabit. Beberapa tahun kebelakangan ini, pengurusan risiko semakin diberi penekanan dalam sudut pengurusan perniagaan. Melalui kaedah tertentu, pihak pengurusan boleh menentukan sama ada sesuatu risiko itu tinggi, sederhana atau rendah tahapnya dan pihak pengurusan syarikat mengambil tindakan bersesuaian dengan risiko terbabit.

·         Dato’ Seri Dr. Hasmizah Othman

Sebagai contoh, usahawan yang sanggup mengambil risiko iaitu di dalam diri Dato’ Seri Dr. Hasmizah Othman atau dikenali sebagai Dato’ Seri Vida merupakan pengasas kepada produk terkenal Pamoga dan Qu Puteh. Beliau merupakan peneraju kepada syarikat produk kecantikan dan kesihatan yang disegani dan menjadi ikon kepada anak muda yang ingin menceburi bidang perniagaan. Namun, dugaan di awal permulaan karier beliau telah mematangkan dan menjadikannya bijak dalam merebut peluang yang ada. Beliau dikatakan sanggup mengambil risiko dengan menggandaikan apa sahaja yang dimikilinya seperti menjual aset yang ada bagi membuka syarikat meskipun ketika itu negara di dalam kegawatan ekonomi. Dalam usaha untuk menempuh kejayaan dalam bidang yang diceburi, seseorang usahawan itu perlu menempuh pelbagai cabaran dan risiko yang tersendiri. Bagi Dato’ Seri Vida, niatnya untuk memulakan perniagaan dalam keadaan kegawatan ekonomi, bukanlah penghalang kepada kejayaan sesebuah perniagaan, tetapi beliau seorang yang bijak dalam pengambil risiko. Berbekalkan kesungguhan yang ada dalam diri, beliau kini mampu berdiri megah sebaris dengan jutawan kosmetik yang lain.

Oleh itu, jelaslah bahawa kejayaan yang diraih oleh usahawan pada masa kini tidak datang bergolek seperti orang mengantuk disorongkan bantal. Namun sekiranya ingin berjaya, mereka perlu berbekalkan pengalaman, pengetahuan dan semangat ingin berjaya serta sanggup mengambil risiko tidak kira masa mahupun tempat.

v  PEMERHATIAN

Usahawan yang berjaya adalah seseorang yang mampu berfikiran kreatif dan inovatif kerana mereka perlu memerhati dengan teliti cabang-cabang peluang supaya boleh menjana idea atau langkah-langkah ke arah tindakan untuk merebut peluang yang ada serta mampu menyelesaikan sesuatu masalah dalam perniagaan. Usahawan yang berjaya dapat menganalisis persekitaran dan bijak dalam merebut peluang. Melalui kaedah pemerhatian ini, usahawan mampu menilai dan membuat keputusan dalam mengembangkan proses perniagaan yang dimiliki supaya mereka boleh terus berjaya atau sekurang-kurangnya mampu bertahan dalam usaha mereka. Usahawan juga akan menyesuaikan idea baru dengan keperluan masyarakat dan persekitaran dan akhir sekali berusaha melakukan peningkatan kualiti idea.


·         Harsukhlal Maganlal Kamdar

Antara contoh usahawan yang gemar menggunakan pemerhatian dalam perniagaannya ialah Harsukhlal Maganlal Kamdar. Beliau merupakan peneraju gedung pakaian Kamdar. Beliau memulakan perniagaan dalam bidang import eksport tetapi diberhentikan akibat Perang Dunia Kedua. Selepas itu, beliau sering menunggang basikal 20 hingga 30 batu sehari di sekitar Pulau Pinang bagi melihat dan memerhati bidang perniagaan yang berpotensi. Kemudian beliau pergi ke Singapura bagi menyertai perniagaan import eksport kain, sagu, kekacang, kain guni dan sebagainya. Beliau telah bekerja dan mencari pengalaman selama tiga tahun di Singapura. Pada tahun 1950, Harsukhlal telah membuka perniagaan yang diberi nama BA Lalaji dan kemudiannya bertukar kepada BH Kamdar & Kamdar. Perniagaannya telah berkembang dan beliau turut membuka kedai di Kuala Lumpur. Melalui pemerhatian beliau, Kuala Lumpur merupakan sebuah kawasan yang berpotensi untuk menjalankan perniagaan dalam jangka masa panjang. Oleh itu, Harsukhlal telah meninjau peluang untuk membuka cawangan yang lain di Kuala Lumpur dan kini Kamdar telah meluas diseluruh pelosok Malaysia.

Oleh itu, usahawan ialah orang yang mempunyai keistimewaan tersendiri walaupun daripada menjadi sebagai pemerhati, mereka dapat menghasilkan idea yang membawa manfaat kepada diri dan masyarakat.

v  BERWAWASAN

Untuk maju kehadapan, setiap usahawan perlu berpandangan jauh dan sentiasa memiliki wawasan di dalam diri. Usahawan seperti ini akan sentiasa melihat persekitarannya sama ada mereka di dalam kawasan ancaman ataupun peluang kepada perniagaannya serta bijak dalam mengatasi apa sahaja halangan dan sentiasa mengambil hikmah disebalik dugaan yang terjadi dan ianya adalah satu cabaran dalam hidup.


·         Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman

Antara contoh, usahawan juga merupakan orang yang banyak menyumbang kepada peningkatan ekonomi dan membuka peluang pekerjaan kepada masyarakat. Salah seorang usahawan negara kita yang sentiasa berfikiran jauh bagi mencapai matlamat penting sesebuah negara ialah Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman. Beliau dahulunya hanya seorang penjual kosmetik di pasar malam dan kini berkat keazaman dan matlamat yang tinggi untuk berjaya, akhirnya beliau berjaya membuka syarikat kosmetiknya sendiri. Dalam era permodenan ini, Dato’ Aliff mempunyai wawasan untuk menjadikan sebuah syarikat “single level” yang dapat mngeluarkan produk kecantikan dan kesihatan luaran dan dalaman yang berkualiti tinggi dan berkesan serta berkonsepkan semua orang mampu beli. Beliau juga memiliki satu misi iaitu membantu wanita dan lelaki kelihatan lebih yakin dan bergaya.

Oleh itu, tidak dapat dinafikan lagi bahawa wawasan seseorang usahawan merupakan penyumbang dalam sesebuah kejayaan dalam hidup. Dengan adanya wawasan, usahawan akan lebih berdaya maju dalam merealisasikan impian mereka.

v  KEGAGALAN ADALAH SATU PILIHAN

Usahawan yang berjaya adalah mereka yang tidak mudah kecewa dan berputus asa apabila mengalami kegagalan. Ini kerana disebalik kegagalan, mereka belajar untuk bangun semula. Kebanyakan usahawan percaya mereka lebih banyak belajar dari kegagalan berbanding kejayaan. Sebagai seorang usahawan, mereka tidak akan dapat lari daripada pelbagai risiko kegagalan dalam perniagaan. Namun, apa yang menguatkan semangat dalaman setiap usahawan adalah sifat keterbukaan dan motivasi yang tinggi yang membuatkan mereka menganggap kegagalan adalah cabaran untuk terus maju dalam perniagaan. Hal ini mereka akan belajar daripada kegagalan yang dihadapi dengan membuat perubahan untuk bangun semula.


v  Aitthipat Kulapongvanich

Sebagai contoh usahawan yang berjaya selepas mengalami kegagalan ialah jutawan muda dari Thailand iaitu Aitthipat Kulapongvanich. Beliau merupakan jutawan makanan segera rumpai laut yang dinamakan ‘Toa Kea Noi’. Beliau pernah mengusahakan perniagaan menjual chestnut goreng dan menjual pemain DVD. Namun beliau telah ditipu dan menyebabkan beliau mengalami kerugiaan yang besar. Namun, kegagalan itu tidak pernah mematahkan semangat anak muda ini untuk terus berusaha untuk berjaya dalam perniagaan rumpai laut kerana makanan seperti ini digemari ramai. Setelah berjaya menghasilkan rumpai laut yang enak, beliau sekali lagi mengalami kegagalan untuk memasarkan produk kerana beliau tidak memiliki kilang dan pembungkusan makanan beliau tidak menepati standard yang telah ditetapkan. Pelbagai rintangan yang terpaksa beliau harungi. Beliau tidak patah semangat untuk cuba meningkatkan mutu produk beliau dengan membuat rekaan bungkusan yang lebih menarik dan mencari bangunan terpakai untuk dijadikan kilang serta mengambil beberapa orang pekerja dengan tujuan memperoleh kepercayaan daripada pihak Seven Eleven untuk memastikan produk beliau dapat dipasarkan oleh syarikat tersebut. Kini usahawan muda ini dapat tersenyum lebar kerana usaha beliau membuahkan hasil apabila Seven Eleven telah menjual produknya di seluruh pelosok dunia.

Hal ini menunjukkan bahawa kegagalan bukanlah penghalang untuk mencapai apa sahaja yang dihajati, namun apa yang diusahakan selepas mengalami kegagalan adalah titik fokus yang perlu dititikberatkan.

v  KETERBUKAAN BUDAYA
Usahawan yang berjaya haruslah memiliki ciri keterbukaan budaya dalam mengendalikan sesebuah perniagaan. Keterbukaan budaya membawa maksud usahawan boleh menerima pandangan dan pendapat orang lain serta persekitaran sekeliling di dalam organisasi perniagaannya. Sifat keterbukaan ini akan mempengaruhi setiap aspek dalam membuat keputusan yang bijak dalam perniagaan. Dalam membuat keputusan, usahawan perlulah mengambil kira setiap sudut faktor dalaman dan luaran organisasi dan menggunakan strategi-strategi pengaruh bagi mewujudkan kepintaran dan kecekapan rangkaian yang lebih meluas.


·         Mark Zuckerberg

Antara usahawan yang mengamalkan ciri keterbukaan budaya dalam perniagaannya ialah Mark Zuckerberg juga memiliki ciri-ciri keterbukaan budaya. Beliau merupakan salah seorang pengasas Facebook. Melihat komunikasi adalah perkara yang paling penting di era ini, maka beliau telah membina “messenger” untuk membantu orang-orang yang berhubung dengan orang yang mereka mahu dan berkongsi apa yang mereka mahu. Melalui perspektif kerajaan, Mark Zuckerberg percaya bahawa ianya boleh membawa ketelusan dan kejujuran untuk dialog dalam persekitaran yang boleh membawa kepada pemerkasaan rakyat. Tambahan pula, dengan memberi kuasa kepada manusia untuk berkongsi, menukar buah fikiran dan suara mereka dapat didengar oleh pihak kepentingan terhadap apa sahaja isu, maka pihak tersebut akan menjadi lebih responsif terhadap sekeliling.

Oleh itu, sifat keterbukaan budaya sangat penting dalam diri usahawan supaya mereka lebih bersifat peka terhadap persekitaran dan membuahkan idea yang mantap hasil daripada gabungan dari pihak-pihak lain.

v  BERORIENTASIKAN HASIL

Usahawan yang berorientasikan hasil sentiasa menitikberatkan mutu setiap kerja yang dilakukan yang dapat memberi kelebihan daya saing daripada pesaing serta dapat mendatangkan hasil yang lebih lumayan.  Melalui ciri usahawan yang berorientasikan hasil, mereka akan berusaha menghasilkan produk yang berkualiti yang mampu memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan serta berdaya maju. 


·         Tan Sri Loh Boon Siew

Setiap usahawan mesti memiliki pandangan yang  jauh mengenai peluang yang mampu menjadikan wang kepada mereka. Hal ini kerana mereka lebih cenderung dengan melihat hasil yang diperoleh yang membuatkan mereka berani bertindak dan tidak gentar dengan apa jua cabaran dan risiko yang didatangi. Seperti yang kita sedia maklum, Honda merupakan syarikat yang dimiliki oleh jurutera dan usahawan motokar terkenal dari Jepun iaitu Soichiro Honda. Di Malaysia terdapat seorang usahawan yang berjaya menaikan nama Honda iaitu Tan Sri Loh Boon Siew dengan menubuhkan syarikat miliknya iaitu Boon Siew Honda. Beliau telah berjaya mengeluarkan motosikal jenama Honda dan menepati citarasa pengguna di negara ini. Idea untuk menjual motosikal Honda di Malaysia telah tercetus sewaktu beliau bercuti di Jepun di mana beliau tertarik dengan motosikal Honda yang belum pernah ada di Malaysia. Di awal penjualan, beliau hanya menjual motosikal tersebut kepada rakan-rakannya sahaja tanpa mengambil sebarang untung kerana tujuan beliau adalah ingin memperkenalkan motosikal jenama Honda di negara kita. Pada tahun 1963, motosikat Honda menjadi kenderaan yang paling diminati dan berkat kesungguhan di dalam sikap yang berorientasikan hasil, kini motosikal jenama Honda mendapat sambutan yang menggalakkan sehingga hari ini.

Oleh hal yang demikian, usahawan yang memiliki ciri berorientasikan hasil mampu mencipta kejayaan kerana mereka sentiasa bertekad dan berusaha untuk merealisasikan impian

v  BERORIENTASIKAN KUMPULAN

Usahawan yang mempunyai ciri berorientasikan kumpulan akan lebih mudah dalam menguruskan perniagaan beliau kerana mereka lebih berupaya untuk menjalankan perniagaan dengan lancar dan sistematik di mana mereka sering di kelilingi oleh kumpulan yang memiliki pelbagai kepakaran dalam memajukan syarikat. Usahawan perlu bijak dalam mengagihkan pekerja dalam beberapa kumpulan mengikut kepakaran dalam menjalankan tugas masing-masing dalam satu kumpulan. 

·         Datuk Wan Mohammad Sani Salleh

Apabila menyentuh soal keusahawanan yang bergiat aktif di dalam bidang pengangkutan, Datuk Wan Mohammad Sani Salleh merupakan Pengarah Urusan Sani United Sdn. Bhd. (SUBS) ini terukir pada bas berwarna merah yang acap kali menjadi pilihan pengguna bas. Beliau juga telah menjadikan sahabat karibnya iaitu Datuk Sharifuddin sebagai insprirasi dan pembakar semangat untuk terus yakin melangkah ke alam keusahwanan. Datuk Sharifuddin juga merupakan pendorong kuat kepada beliau untuk menceburi di dalam bidang keusahawanan berasaskan automotif ini. Di awal pembukaan perniagaan, beliau bersama dua orang rakan kongsi memulakan perniagaan ini. Namun, rakannya telah membuat keputusan untuk tarik diri dari perniagaan. Pada saat itu, beliau merasakan keadaan begitu sukar kerana terpaksa bertindak seorang diri tanpa sebuah kumpulan yang kuat. Berkat kesabaran dan semangat yang tinggi beliau telah berjaya bangkit daripada keseorangan sehingga beliau berjaya memiliki 150 kakitangan sendiri. Walaupun memiliki ramai pekerja, beliau sering menerapkan semangat berpasukan dan kerja berorientasikan kumpulan apabila beliau sememangnya sangat menitikberatkan soal kelancaran kerja yang dijalankan oleh pihak pentadbiran dan kerja kakitangan beliau.

Dalam konteks ini, dapat disimpulkan untuk berjaya seseorang usahawan itu tidak hanya mendongak ke langit tetapi perlu berkerjasama dengan orang bawahan demi kepentingan perniagaan. Ini kerana tanpa orang bawahan siapalah kita yang mampu berdiri megah di dalam bidang keusahawanan.

v  PROAKTIF

Usahawan yang proaktif akan berpandangan jauh dan sentiasa berusaha untuk melakukan inovasi terhadap perniagaannya. Proaktif bermaksud sikap positif yang merangka dan mengawal tindakan yang dilakukan lebih awal daripada jangkaan yang bakal berlaku. Sebagai usahawan yang berjaya, sikap ini sangat penting dan perlu dipratikkan di dalam perniagaan. Sebagai usahawan, mereka perlu cepat dan bijak dalam meragka strategi perniagaan supaya sebarang kesilapan dalam operasi perniagaannya dapat diperbetulkan secepat mungkin.


·         Steve Jobs

Antara contoh usahawan yang memiliki ciri yang proaktif ialah Steve Jobs. Pada Mei 1998, beliau telah memperkenalkan iMac iaitu produk inovatif di mana industrI PC sangat terperona kerana reka bentuk yang canggih dan menarik. Beliau juga memberi perhatian kepada pengalaman pelanggan untuk membuat inovasi pada sesuatu produknya. Pada 28 Mei 2003, Steve Jobs telah memperkenalkan iTunes kepada dunia iaitu sebuah kedai muzik dalam talian yang membolehkan pelanggan untuk mencari, membeli dan memuat turun muzik dengan membeli secara talian dengan hanya 99 sen untuk setiap lagu tanpa yuran langganan. Hasil sikap proaktifnya, beliau telah berjaya merealisasikan impian orang lain dan diri sendiri.

Oleh hal yang demikian, jelaslah bahawa usahawan perlu memilik ciri yang proaktif supaya dapat terus kekal dan berdaya maju di dalam bidang perniagaan. Setiap usahawan percaya bahawa setiap permulaan perniagaan itu memerlukan pengorbanan dan risiko yang tersendiri. Namun, dengan perancangan yang rapi dan strategi yang tepat, maka mereka dapat meraih kejayaan dalam masa yang singkat.

v  TAJAM PENGLIHATAN

Observant bermaksud tajam penglihatan atau lebih spesifik dikatakan teliti dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Ciri ini sangat penting untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya. Sebagai buktinya, Dato’ Yusof Haslam atau nama sebenar beliau ialah Mohd Yusof bin Md. Haslam Khan merupakan seorang pengarah filem di Malaysia. Dato’ Yusof Haslam dilahirkan pada 24 April 1954 dan berasal dari Jalan Pahang, Kuala Lumpur. Beliau merupakan seorang usahawan yang terkemuka di Malaysia dan mendapat pendidikan terakhirnya di Sekolah Kebangsaan Polis Depot dan Sekolah Menengah Aminuddin Baki, Kuala Lumpur.


·         Dato’ Yusof Haslam

Selain kerjaya beliau sebagai penerbit filem, drama, penulis skrip dan pelakon, Yusof juga adalah Pengarah Urusan di Skop Production. Beliau telah mengeluarkan filem komersial seperti Sembilu, Gerak Khas The Movie dan banyak lagi membuktikan segala penat lelahnya sebagai penggiat seni perfileman sejak 1970-an mendapat penghargaan masyarakat dan media masa.

 Datuk Yusof Haslam adalah seorang pengarah yang cukup prihatin dan teliti dengan masalah-masalah sosial di kalangan remaja dan juga masyarakat kota. Beliau menggunakan konsep tajam penglihatan atau peka terhadap isu sekeliling. Dalam filem-filemnya sering digambarkan kemelut remaja kota, kehidupan remaja yang terbiar, keluarga yang bermasalah dan juga keluarga yang ketat memberikan perlindungan kepada anak-anak remaja. Pendek kata, dalam filem-filem Yusof kita akan didedahkan dengan segala permasalahan itu dan nasihat-nasihat serta cara-cara untuk mengatasinya.

            Dengan ini, terbuktilah bahawa ciri yang diamalkan oleh Datuk Yusof Haslam ini membuahkan hasil dan menjadikan beliau seorang usahawan perfileman yang berjaya di Malaysia. Negara kita perlu berbangga dengan adanya usahawan begini dan berharap agar lahirnya usahawan baru di masa yang akan datang.

Comments

Popular posts from this blog

ONLINE MARKETING

TOKOH PERNIAGAAN